Introducere
Bine ați venit în cartierul Dorobanți! Cartierul Dorobanți este o zonă efervescentă din București, fiind dominat de clădirea Televiziunii și în același timp înconjurat de muzee, instituții culturale, parcuri și galerii de artă. Se află în centrul orașului, are o lungă și impresionantă istorie și beneficiază de un patrimoniu construit remarcabil. Aici a fost un cartier rezidenţial important în epoca interbelică, iar clădirile care încă mai stau în picioare sunt martore ale acelei periode. Aici puteți descoperi și infrastructura culturală alternativă a orașului, cu spații culturale inedite, street-art, baruri, cafenele și restaurante cu design interior avangardist. Are și o încărcătură istorică puternică, legată de revoluție, de importanța televiziunii, de clădiri preferate de mai-marii partidului comunist.
În istoria sa de aproape 70 de ani, segmentul numit Primăverii din acest amplu cartier a trecut pe rând de la statutul de cartier muncitoresc, destinat salariaţilor Uzinei de Gaze a Capitalei, la cel de paradis rezidenţial al nomenclaturii comuniste, pentru ca, după 1990, să devină centru rezidenţial de lux. Cartierul şi-a căpătat notorietatea în anii ’50, când Gheorghe Gheorghiu-Dej a decis mutarea demnitarilor comunişti în această zonă, pentru a ţine sub observaţie cât mai eficient birocraţia de partid, guvernamentală şi a Securităţii. Populația nu avea dreptul de a se plimba pe străzile din acest cartier, darămite să mai locuiască acolo. După 1990, foştii nomenclaturişti au fost scoşi cu forţa din vilele de lux, în locul lor mutându-se noi demnitari. Ba mai mult, cartierul ce înconjoară clădirea Televiziunii cuprinde și o zonă misterioasă: în plimbarea pe care vă invit s-o faceți veți păși pe deasupra tunelurilor secrete care legau palatele nomenclaturii ceaușiste din Primăverii și Dorobanți de locuri cheie din București, lucru extrem de important mai ales în timpul psihoticului an 1989.
Ca să ne respectăm orașul, trebuie să îi înțelegem istoria, să îi aflăm poveștile, să îi iertăm greșelile. În ceea ce privește pasiunea pentru oraș și pentru cartierele sale, vă invit să îl (re)descoperim și să îl iubim împreună. Vă împărtășesc opinia arh. Mihaela Criticos care scria în 2021 astfel:
“În 1911, tânărul Le Corbusier, în voiajul său oriental, era fermecat de Bucureștiul cu femei frumoase și cochete, plin de copaci și învăluit în parfumul obsedant al crinilor pe care îi vindeau țigăncile, și ele frumoase – un oraș în care e duminică în fiecare zi, iar arhitectura, ca și viața însăși, nu e luată în serios. Bucureștiul le apărea străinilor ca un oraș atipic, un spațiu al vizaviurilor contrastante, pendulând între postura de târg levantin și ambiția de metropolă apuseană. Casele vagon și elegantele hôtels particuliers, clopotnițele de tinichea și cupolele monumentale, verandele cu geamlâc și colonadele solemne, maidanele prăfoase și marile bulevarde, căruțele și automobilele alcătuiau un peisaj eterogen și disonant. Amestec de tradițional și modern, rural și urban, Orient și Occident, Bucureștiul (de fapt, conform pluralului originar, „Bucureștii”) se prezenta(u) la începutul secolului XX ca o așezare în care, după cum observa Tudor Arghezi, erau adunate mai multe orașe și târguri. Toate aveau însă un numitor comun: spiritul ager și jovial, tipic meridional, al bucureșteanului, iubitor de petreceri, nonșalant și ironic, dar cu o aplecare naturală spre convivialitate și toleranță care se transmitea și orașului.”
Instrucțiuni
Vă invit să descoperiți delicii arhitecturale ascunse într-un areal selectat din acest cartier superb. Aveți o oră pentru explorare. Urmăriți indiciile și harta. Unele indicii au un singur răspuns corect, altele au mai multe răspunsuri, dar este suficient să găsiți unul. Când găsiți un obiectiv, vă recomand să îi faceți o fotografie. După o oră ne reîntâlnim la OTOTO unde ne veți arăta fotografiile obiectivelor descoperite menționând cărui indiciu corespund și vom povesti despre clădiri și stiluri de arhitectură.
Primele echipe ce descoperă toate indiciile corecte vor primi premii din partea OTOTO! Mult success!
Indicii
- Cum ieși din OTOTO, de la locul de întâlnire, virează stânga pe Strada Grogore Mora, înainte de a porni la plimbare-vânătoare. Uite-te cu atenție, ridică-ți privirea. Caută feroneria unui gard și a unei porți ce se aseamănă cu un soare. Străjuiește o casă în stil neoromânesc cu influență Art-Deco ridicată în interbelic ce zace parțial în uitare, dar sigur va ieși într-o zi soare și pentru ea. Fotografiază gardul și casa și continuă-ți plimbarea pe strada Grigore Mora mai departe către următorul indiciu! Apropo, dacă ești atent(ă), vei descoperi și alte garduri cu același model “însorit” în plimbarea ta.
- Pe Grigore Mora la nr. 42 o să descoperi o vilă în stil mediteraneean. Ea are un tunel secret care duce chiar la TVR. Fotografiază-i balconul cu feroneria și geometria sa fantastică! Casa proiectată de arh. Grigore Mathias Hirsch i-a aparținut Principesei Ileana și ulterior a fost reședința Tanței Gheorghiu, fata lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Tunelul a fost zidit si este acum pivniță de vinuri. Și surpriză, constucția sa nu apare în planul de autorizare! Stilul mediteraneean, așa-numit mauro-florentin, este extrem de valoros în București. Îl recunoști la clădirile cu colonade subțiri și delicate, cu tencuiala aspră ce duce cu gândul la nisipul Mediteranei. Din 1930 până prin 1947, în marile oraşe, mai ales în Bucureşti şi Constanţa, a prins teren acest curent care iniţial s-a numit “mauro-florentino-brâncovenesc”, căci prin aspectul său trimitea către aceste stiluri. Deşi multe case particulare au fost ridicate în capitală purtând amprenta acestui stil şi mulţi arhitecţi l-au preferat, el a fost respins de breaslă la început, iar după 1950 a fost uitat complet. Aspectul cel mai important și mai cunoscut e tencuiala stucco sau calcio vecchio, care are rol atât estetic, cât şi funcțional, căci rezistă la diferențele de temperatură. Acoperișul poate fi cu olane în pante line sau cu elemente gotice. La început au apărut elementele din zona Andaluziei, cu arhitectură hispanică de tip “mudejar” (numele dat constructorilor arabi care au rămas în Spania după Reconquista). Apoi au apărut elemente din zona Italiei (ce vedem și aici), din Toscana, şi elemente ale Renașterii italiene, în care parterul este mai înalt şi etajele sunt tratate mai simplu. În ultima fază, cea mai complexă a acestui stil mediteranean, apar cele mai interesante elemente de decorație de tip gotic veneţian. Forma ferestrelor mele parcă aduce a gotic, nu-i așa? Și dacă îți place acest stil, cu siguranță vei mai descoperi case proiectate astfel în plimbarea ta: la numărul 12: vila ministrului Viorel Tilea, proiect al arhitectului Alexandru Zaharia; vis-a-vis, la numărul 7, o clădire proiectată de arh. Ion Giurgea! Fotografiază-le ca să te bucuri de ele și mai târziu.
- Tot pe Grigore Mora (nu-i așa că e o stradă interesantă din punct de vedere arhitectural?) o să descoperi un imobil modernit proiectat de arhitectul faimos Marcel Iancu în anii 1930. #Aiciastat Florica Reich la nr. 39. Fotografiază-i silueta cubistă, simplă și totodată impunătoare. Să știi că Marcel Iancu și-a lăsat amprenta puternic în acest areal, dar din păcate clădirea unde a locuit Paul Wexler, proiectată tot de arh. Marcel Iancu în 1931, la nr. 36, a fost transformată…
- Găsește o plăcuță memorială pe fațada unei case ce îți spune ce personalitate a locuit aici, numele arhitectului sau al inginerului care a proiectat casa. Suntem multe plăcuțe pe aici, trebuie doar să te uiți cu atenție ca să ne descoperi!
- Sunt o ușa cu feronerie originală si monograma comanditarului casei. Monograma era ca o carte de vizită, proprietarilor le plăcea să-și “aștearnă” în fier forjat inițialele lor, le conferea prestanță și eleganță.
- Suntem coloane interesante și străjuim o intrare sau fațadele imobilelor. Avem diverse modele prin cartier: avem modele neoclasice cu capiteluri florale, avem modele neoromânești inspirate de la Mânăstirea Hurezi, modele Art Deco geometrice stilizate. Pe care dintre noi ne-ai descoperit?
- Sunt o fereastră rotundă, oculus mă numesc. Dacă ți se pare că sunt sunt inspirată din hublourile vapoarelor streamline care străbăteau Atlanticul înseamnă că sunt tipică stilului Art Deco. Art Deco este stilul arhitectural cel mai în vogă începând cu anii 1920, stilul care a contopit tendințele momentului, inovațiile tehnice și practicile societății în plină evoluție, cu ecouri ale evenimentelor culturale sau mondene și la moda vremii: cubismul, jazz-ul, cinematograful, expresionismul, constructivismul și Școala Bauhaus. Treptat, apetența pentru Art Deco a cucerit capitala (și chiar lumea întreagă) în construcții, artele spectacolului, în publicitate, la nivelul tiparului și designului industrial, devenind imaginea unui stil de viață modern, pentru care automobilul, music-hallul și moda pret-à-porter au devenit repere curente. Dar oculus-ul are și rude mai îndepărtate, de vârste mai venerabile: unele ferestre rotunde aparțin stilului eclectic beaux-arts (de inspirație franceză), și sunt mult mai bogat ornamentate, cu ornamente florale și frunze de acant. Pe care dintre noi ne-ai depistat?
- Că tot am povestit de stilul Art Deco, eu sunt un luminator de scară, am model geometric interesant și sunt tipică acestui stil arhitectural. O verticală a transparenței ce domină fațada și permite accesul luminii în spațiile comune ale imobilului are un farmec estetic-funcțional de excepție. Fotografiază-mă!
- Vei găsi în plimbarea ta statui interesante, care definesc și piațetele sau rondurile înverzite cu rol extrem de important din punct de vedere urbanistic. Descoperă bustul lui Brâncuși (hint: e într-un parc!) și găsește semnătura sculptorului pe ea. Cine a sculptat-o?
- Găsește un imobil socialist modernist. Modernismul socialist este o abordare a arhitecturii specifică țărilor din fostul bloc socialist, în perioada 1955-1991, adoptată ca urmare a renunțării oficial la “elementele stilistice inutile” din arhitectură, printr-o hotărâre a conducerii U.R.S.S. Din acel punct, în 1955, s-a trecut la arhitectura stalinistă în întregul bloc socialist. Orientările moderniste din perioada aceasta se caracterizează prin accente de volum, utilizarea materialelor industriale ușoare, produse în masă, lipsa ornamentelor și a detaliilor, formele modulare repetitive și utilizarea suprafețelor plate, alternate de obicei cu zone de sticlă.
Ponturi
- Asigurați-vă că vă uitați și în sus, deasupra nivelului ochilor.
- Marcați pe hartă străzile pe care mergeți, ca să nu treceți de mai multe ori în același loc (și ca să nu vă rătăciți).
- Citiți bine indiciile înainte să porniți la drum și țineți minte cuvintele cheie ca să depistați ușor obiectivele.
- Aveți în medie cam 6 minute pentru fiecare indiciu.
- Unele indicii sunt dificile. Nu vă impacientați dacă nu găsiți obiectivele, scopul este să vă simțiți bine și să vă bucurați de plimbare și de deliciile arhitecturale pe care le întâlniți.
Plimbare plăcută!
Parteneri: OTOTO, RDW Design Go