Juriul Romanian Jewelry Week 2025

În contextul organizării Romanian Jewelry Week între 1-5 octombrie 2025 la Biblioteca Națională a României, eveniment aflat deja la a șasea ediție, ne-am dorit să aflăm ce spun marii experți internaționali despre noile provocări ale artei contemporane.

Romanian Jewelry Week 2025 aduce în capitala României un juriu de excepție, format din personalități marcante ale bijuteriei contemporane internaționale. Experți cu vastă experiență în domeniul artei aplicate, curatori renumiți și manageri de prestigiu ai unor importante platforme și evenimente de bijuterie din întreaga lume se reunesc pentru a evalua și susține excelența în designul de bijuterie contemporană. 

Juriul va stabili premiile ROJW din cadrul unei expoziții excepționale ce reunește 270 de designeri din peste 70 de țări, acordând Marele Premiu ROJW, alături de alte distincții importante, precum premii pentru tehnică, inovație și expresivitate artistică. Această selecție riguroasă transformă Romanian Jewelry Week într-un reper global și o platformă valoroasă pentru dialogul și recunoașterea bijuteriei de autor.

În contextul proceselor noastre de învățare, vedem o evoluție a creativității pe mai multe paliere. Peisajul creativ se îmbogățește cu artiști auto-didacți, pe lângă artiștii formați într-un cadru academic structurat. Odată cu cei care își asumă singuri formarea, tot mai mulți își asumă și un alt rol: acela al autopromovării, în special pe platformele sociale. Artiștii nu mai sunt doar creatori, ci și proprii lor manageri. Așadar, care sunt economiile integrității și autenticității creative trăite de artiști, în raport cu propria lor creație și mediatizare și, implicit, în raport cu sistemele de evaluare? Recunoscând metamorfoza unor concepte poate „învechite” despre formare, ar trebui instituțiile să-și regândească responsabilitățile în evaluarea lucrărilor creative, ținând cont de sursa de cunoaștere a fiecărui designer? Acestea sunt doar o parte din întrebările pe care le pune David Sandu, curator și fondator Romanian Jewelry Week către membrii ai juriul Romanian Jewerly Week.

Vă invităm să vă delectați cu răspunsurile lor, mai jos.

Andrea Eisenschink, Exhibition Manager of «Handwerk & Design», biography:

În calitatea mea de Exhibition Manager la «Handwerk & Design», colaborez îndeaproape cu artiști din medii diverse – atât cu formare academică, cât și autodidacți. Această experiență mi-a arătat că autenticitatea și integritatea creativă transcend educația formală. Ele se regăsesc în dedicarea artistului față de meșteșug, în viziunea sa unică și în poveștile pe care le transmite prin lucrările sale. Instituții precum a noastră au responsabilitatea de a-și adapta criteriile de evaluare pentru a onora această diversitate de cunoaștere și trasee creative. În loc să ne concentrăm pe sursa formării, prioritizăm calitatea, inovația și rezonanța emoțională a pieselor prezentate. Această abordare incluzivă reflectă nu doar transformarea peisajului creativ, ci și încurajează inovația și susține expresia autentică a artiștilor. Într-o perioadă în care artiștii trebuie să navigheze și prin procesul de auto-promovare și vizibilitate media, instituțiile devin ancore esențiale – oferind contexte care recunosc și validează forme diverse de creativitate, dincolo de cadrele academice tradiționale.

Byron Vafeiadis, Curator of Education & Collections, Ilias Lalaounis Jewelry Museum, Athens:

În peisajul creativ actual, granițele tradiționale ale învățării, practicii și identității profesionale devin tot mai fluide. Epoca digitală a deschis un acces fără precedent la cunoaștere, permițând designerilor și artiștilor să experimenteze liber și în propriul lor ritm. Autodidactismul nu reprezintă o amenințare pentru educația tradițională, ci o evoluție a procesului de învățare. Educația formală face mai mult decât să predea tehnici; ea adaugă valoare oferind context istoric, fundamente etice și perspective diverse, îmbogățind profunzimea artistică. Instituțiile au datoria să pregătească noua generație pentru realitățile de a împărtăși și susține creația într-o lume hiperconectată. Studenții trebuie învățați cum să utilizeze instrumentele digitale fără a deveni sclavii acestora, cum să navigheze în social media fără a-și compromite valorile și cum să-și construiască cariere financiar sustenabile fără a-și pierde sufletul artistic. Presiunile economice, precum creșterea costurilor, resursele limitate și publicul precaut, influențează modul în care arta este creată și percepută. Această situație economică a creat un fel de blocaj: artiștii produc sub presiune, iar publicul consumă cu prudență. Drept rezultat, toată lumea este nevoită să ia decizii financiare care afectează nu doar modul în care se face arta, ci și modul în care aceasta este evaluată și distribuită.

Bryna Pomp, Director and Curator of MAD About Jewelry, Museum of Arts and Design, New York:

Simt că este absolut esențial ca orice program de bijuterie dintr-o instituție academică importantă să pregătească studenții nu doar din punct de vedere tehnic, ci și tehnologic – în sensul tehnologiei sociale.
Dacă scopul unui student în bijuterie este să își dezvolte o practică și să își vândă lucrările, atunci bijutierul trebuie să fie echipat cu cunoștințe care depășesc procesul de creație propriu-zis: oportunități de vânzare la nivel global, galerii de bijuterie contemporană, apeluri deschise și competiții, precum și expunere pe rețelele de socializare. Și da – un „da” răsunător – în ceea ce privește complexitățile cu care se confruntă artiștii, fiind nevoiți să gestioneze toate aceste aspecte – implicate în menținerea unei practici în bijuterie – de unii singuri. Cu siguranță poate fi copleșitor, iar timpul consumat pentru aceste activități trebuie echilibrat cu atenție față de timpul necesar procesului de creație. În esență, cea mai mare provocare pe care o văd în fața artiștilor de azi este găsirea propriei identități autentice și rămânerea fidelă acesteia, în timp ce continuă să aspire la a crea lucrări vandabile.

Claudia Lassner, Designer, Curator, and Co-Organisation for SCHMUCK München:

Această întrebare este într-adevăr foarte actuală, deoarece granițele dintre învățarea autodidactă, pregătirea academică și formarea profesională devin tot mai neclare. În opinia mea, calitatea este întotdeauna pe primul loc – și, în cele din urmă, poți simți acest lucru imediat ce ții o piesă în mâini: poți spune dacă o idee a fost gândită până la capăt, dacă s-a investit grijă, reflecție și profunzime tehnică. Acest lucru se aplică atât lucrărilor autodidacte, cât și celor cu pregătire academică și/sau tehnică. În același timp, platformele sociale creează o competiție enormă, dar deschid și noi oportunități. Vizibilitatea, prezentarea, limbajul vizual – toți acești factori modelează percepția asupra muncii artistice astăzi. Acest aspect nu trebuie privit doar critic, ci și înțeles ca o resursă. În special pentru artiștii independenți, platforme precum Instagram au devenit de mult mai mult decât o simplă vitrină: funcționează ca o carte de vizită vizuală, un multiplicator, un instrument de auto-promovare – și adesea gratuit. În acest context, instituțiile au de asemenea sarcina de a-și regândi responsabilitățile. Pe lângă pregătirea în design, trebuie pus un accent mult mai mare pe predarea modului în care pozițiile artistice pot fi făcute vizibile și aduse în discursul public. Marketingul, strategiile de comunicare și prezența digitală fac acum parte la fel de mult dintr-o carieră artistică ca și competențele tehnice sau de design și, prin urmare, ar trebui integrate în cadrul educațional.

 

Charon Kransen, Charon Kransen Arts, New York:

Academia nu este, cu siguranță, pentru toată lumea și nici nu garantează, neapărat, o calitate remarcabilă și constantă a lucrărilor. Este, însă, un cadru în care un artist își poate dezvolta propria voce, beneficiind de îndrumare. Există un mare potențial în artiștii autodidacți. Alegerea de a deveni artist pornește adesea dintr-o înțelegere naivă a cât de imens de provocatoare este această profesie. În școală învățăm, într-adevăr, să fim profesioniști, nu doar în ceea ce realizăm, ci și în felul în care ne prezentăm. Dar asta este o cu totul altă poveste. Nu cred că școlile sunt cadrul potrivit pentru a învăța cum să fii un bun manager – acel capitol ar trebui să vină mai târziu, după încheierea studiilor. Școala ar trebui să fie concentrată pe dezvoltarea vocii tale și pe experimentare până la epuizare. Este, de multe ori, singurul moment din viață în care te poți dedica în totalitate creației. Da, autopromovarea este intimidantă – mai ales pe rețelele de socializare – dar aceasta este epoca în care trăim.

Irina Probst, Exhibition Manager at INHORGENTA MUNICH:

Peisajul creativ este din ce în ce mai influențat de artiști autodidacți și de rețelele sociale, ceea ce transformă modul în care arta este produsă și evaluată. Deși educația academică rămâne esențială pentru aprofundarea meșteșugului și a teoriei, căile alternative de învățare aduc puncte forte unice. Echilibrul dintre menținerea integrității artistice și cerințele auto-promovării complică economia autenticității. Pe măsură ce social media prioritizează vizibilitatea în detrimentul calității, artiștii se confruntă cu provocarea de a-și păstra expresia autentică. Instituțiile educaționale ar trebui să-și revizuiască metodele de evaluare pentru a recunoaște corect diversitatea formelor de învățare, fără a compromite standardele. Mai mult, integrarea antreprenoriatului și a educației media în programele academice poate sprijini artiștii în a-și susține carierele într-un mod autentic și sustenabil.

 

Justyna Teodorczyk, Director Of The Gallery Of Art In Legnica, Poland:

Odată, academia forma artistul. Aceasta însemna contactul cu alți creatori și tutori, discuții despre procese, lecturi comune și creștere într-un mediu creativ colectiv. Astăzi, experiența comună este adesea o experiență solitară. Ecranele înlocuiesc oamenii, iar tutorialele înlocuiesc tutorii. În trecut, absolventul, la pragul părăsirii școlii, trebuia să înfrunte lumea exterioară, care îl evalua. Acum, deseori, este invers – lumea descoperă, acceptă sau respinge, ba chiar ridică artistul înainte ca academia să o facă. Cu toate acestea, cred că școlile de artă ar trebui să încurajeze și să aprecieze nu doar abilitățile artistice, ci și competențele de autopromovare și organizare esențiale pentru a urma consecvent o carieră aleasă. Totuși, doar autopromovarea nu poate forma un artist. Abilitatea tehnică și talentul sunt indispensabile. De asemenea, este nevoie de curaj și carismă adevărată – chiar dacă asta înseamnă curajul și carisma de a rămâne în afara lumii social media sau a circuitelor instituționale, diplomatice și formale ale vieții artistice.

Magdalena Vélez Salinas, President and Co-founder of  AdOC and organizer of the Exhibition· Contemporary Goldsmithing:

A existat o vreme când figura patronului le permitea artiștilor să se dedice exclusiv demersului lor artistic – fie că era vorba despre o pânză, o sculptură sau o clădire. Totuși, acest lucru ducea adesea la o lipsă de conștientizare a ceea ce se întâmpla sau evolua în jurul lor, întrucât atenția lor era concentrată doar pe satisfacerea intereselor mentorului. Astăzi, platformele sociale îi determină pe creatori să aloce timp promovării. Însă, în cele mai multe cazuri, acest lucru favorizează contactul direct între artist și client, îmbogățindu-l pe primul cu perspectiva celui din urmă și conectând creațiile la preocupările actuale sau la nevoi specifice. Ca în orice demers artistic, experiența este legată de timp. O abordare academică inițială poate scurta ani întregi de învățare, însă este foarte dificil de stabilit un singur criteriu sau judecător pentru a evalua creații care țin de aspecte diferite ale artei.În cele din urmă, cel mai bun judecător rămâne capacitatea fiecăruia de autocritică.

Romanian Jewelry Week este cel mai amplu eveniment internațional de bijuterie contemporană din România și se va desfășura între 1-5 octombrie 2025 la Biblioteca Națională a României. Mai multe detali despre eveniment:https://www.romanianjewelryweek.com/

Material realizat de echipa Romanian Jewelry Week: Alexandra Bujeniță, Ilinca Sandu

Posted by Ana in Contemporane, Dialoguri, 0 comments

ALPIN FILM FESTIVAL – 10 ani de povești și aventuri montane la Brașov!

Orașul de sub Tâmpa devine, între 15-21 septembrie, tabăra de bază pentru mii de iubitori ai muntelui, culturii și aventurii. Filme premiate, expoziții de fotografie, artă și sport în aer liber – toate într-o ediție aniversară care sărbătorește un deceniu de Alpin Film Festival.

Ediția cu numărul 10 aduce în fața publicului 44 de filme documentare și scurtmetraje din competiția internațională, competiția românească și din secțiunea de proiecții speciale. Aventuri captivante, povești despre curaj și explorare, peisaje spectaculoase din toate colțurile lumii – o experiență unică dedicată celor care iubesc muntele în toate formele lui.

„Am primit anul acesta un număr – record de filme din întreaga lume, iar selecția pentru ediția aniversară a fost extrem de riguroasă. Publicul va vedea producții premiate la festivaluri de top precum Veneția, Berlin, Banff, Trento, Cannes, Katmandusau IDFA Amsterdam, dar și premiere absolute. Cele 44 de filme, documentare și scurtmetraje vor purta publicul iubitor de munte, de cultură și educație montană, în aventuri și povești uimitoare, peisaje care îți taie răsuflarea prin frumusețea lor, din cele mai neașteptate colțuri ale lumii. ”, spune Dan Burlac, directorul și inițiatorul festivalului.

Proiecțiile de film vor fi prezentate de Silviu Bălan – om de munte, fost sportiv de performanță cu multiple competiții de schi alpinism și alergare montană câștigate, ghid montan și antrenor, fondator Tabere și Circuite, organizator de competiții sportive.

Dincolo de proiecții, iubitorii muntelui vor avea parte de conferințe, expoziții de fotografie, invitați speciali, dezbateri, ateliere de cățărare, șezători montane, excursii ghidate și alte surprize. Iar pentru cei mici am pregătit ateliere care să le dezvolte curiozitatea și iubirea pentru natură.

Accesul la evenimente este gratuit, pe baza unei rezervări care se poate face aici.

Programul complet al festivalului poate fi accesat pe site-ul oficial: alpinfilmfestival.ro

Competiția Internațională

Două secțiuni vor purta publicul pe marile masive ale lumii și în povești inspirate de frumusețea muntelui:

● Alpiniada – filme despre alpinism și reușite spectaculoase în cele mai înalte și dificile zone montane ale planetei.

● Muntele Vrăjit – producții care explorează magia, cultura și spiritul locurilor montane.

Printre titlurile de neratat:

● Champions of the Golden Valley (Campionii din Golden Valley) – SUA, regia: Ben Sturgulewski (Marele Premiu Banff Festival 2024, câștigător a 18 premii internaționale).

● The Wolves Always Come at Night (Lupii vin mereu noaptea) – Mongolia/Germania/Australia, regia: Gabrielle Brady (în competiția Toronto International Film Festival, 2024).

● Winter Taiga (Taigaua, iarna) – Belgia, regia: Dominique Snyers (premiat la Festivalul de Film de la Katmandu, 2025).

● Fiore Mio – Italia, regia: Paolo Cognetti, cunoscut pentru romanul „Le otto montagne”.

● Girl Climber (Fata alpinistă) – Austria, regia: Jon Glassberg (câștigător al Premiului Emmy Sport).

Proiecții speciale:

● Vermiglio, Mireasa Muntelui – Italia, regia: Maura Delpero, laureat cu 5 premii la Veneția 2024, inclusiv Leul de Argint – Premiul Juriului, aflat pe lista scurtă pentru Oscar 2025 și nominalizat la Globurile de Aur.

● Out of the Blue – Franța, regia: Davina Beyloos Montaz Rosset & Sébastien Montaz-Rosset (Marele Premiu International Alliance for Mountain Film 2024, nota 9,5 pe IMDb).

● In the Name of the Land (În numele pământului) – Polonia, regia: Hugh Welchman & Dorota Kobiela (propunerea Poloniei la Oscar 2025).

Competiția românească

13 filme vor aduce pe ecran povești și experiențe montane inedite:

● Radu, ești ok?! – regia: Radu Restivan

● După cioate – regia:  Radu Mocanu & Mihai Gavril Dragolea

● Un munte de iubire – regia: Bogdan Slăvescu

● The Hardest Route – regia: Samuel Szabo

● Arhitecții naturii – regia: Dan Dinu

● Trekking Himalaya – regia: Octavian Repede

● În căutarea castelului Dracula – regia: Corneliu Țepeluș

● Adrian Laza – 14 vârfuri de peste 8000m – regia: Adrian Laza

● În Balon cu Marius Chivu și Sabina Fati – regia: Rareș H. Stoican

● Foc și pară – regia: Flavia Matei (scurtmetraj)

● Kârgâzstan 2025 – regia: Alex Manoliu & Ionuț Papa (scurtmetraj)

● Întoarcerea zimbrilor – regia: Brendea Alex (scurtmetraj)

● Jocurile nomade – regia: Alexandra Ghejan (scurtmetraj)

Din juriul Alpin Film Festival fac parte: Bogdan Mureșanu (cineast român pasionat de drumeție montană, regizorul filmului Anul Nou care n-a fost), Barmak Akram (regizor din Afganistan/Franța, explorează liber cinema-ul, muzica și artele vizuale), Rosanna Stedile (Italia, coordonează programul de film și evenimentele din cadrul Trento Film Festival).

Alpin Film Festival 2025 este un proiect finanțat de Consiliul Județean Brașov.

Despre Alpin Film Festival

ALPIN FILM FESTIVAL este un eveniment cultural internațional dedicat filmului, cărții și fotografiei, care promovează civilizația montană în toate dimensiunile ei – patrimoniale, turistice, ecologice, economice, educaționale și sportive. Născut în inima țării, la poarta Transilvaniei, la Brașov, festivalul a devenit un reper pe harta evenimentelor culturale montane internaționale. Din 2020, face parte din prestigioasa International Alliance for Mountain Film (IAMF), alături de 27 de festivaluri din 20 de țări de pe 5 continente.

Programul proiecțiilor se găsește pe  www.alpinfilmfestival.roși pe pagina de Facebook facebook.com/alpinfilmfestival.

***

Sponsori: Catena, Eco-Fin, Viva Credit, Rock & Snow

Parteneri principali:  Muzeul Județean de Istorie Brașov, Olimpia – Muzeul Sportului și Turismului Montan

Partener media oficial: Radio Guerrilla

Parteneri: Centrul Cultural Reduta, Clubul Alpin Român – Filiala Brașov, Olimpia – Muzeul Sportului și Turismului Montan, Muzeul Județean de Istorie, Universitatea Transilvania Brașov, Centrul Multicultural al Universității Transilvania, FRAE, Salvamont România, CPNT Brasov, Cinema One, Asociaţia Carpatină Ardeleană a Turiştilor – SKV, Zilele Culturii Maghiare Brașov, Coresi Shopping Resort, FORONA, Clubul Sportiv Babarunca, FORTUNA, Asociația Mioritics, Salvamont Brașov,  Tabere și Circuite de Alergare, Schi si MTB. 

Parteneri media: Prima TV, Agerpres, Observator Cultural, Zile și Nopți, Revista BIZ, Revista FILM, Cinemaraton, Curatorial.ro, Biz Brașov, Radio Brașov FM, IQAds, Mindcraft Stories, HAPP.ro, Transilvania Expres, Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România, MunteanuRecomandă, Aici a stat.

Cu sprijinul: Centrului Național al Cinematografiei, Institutul Cultural Polonez, Institutul Cultural Italian, EKE – Asociația Societatea Carpatină Ardeleană, Munții Noștri, Asociația Montană Carpați, Fundația Conservation Carpathia, Asociația Culturală Artessentia, Revista România Pitorească, Hotel Aro Palace, AGMR, ANTREU, Ferma Cățean, Bere Mustață, Buff, Patagonia, allmountain.ro.

Posted by Ana in Contemporane, 0 comments

Festivalul Silvia Șerbescu organizat toamna aceasta în București

Pianista Alexandra Silocea va susține un recital de pian sub egida Festivalului Internațional George Enescu marți, 16 septembrie, la Casa Vintilă Brătianu. Acesta va fi primul eveniment din cadrul Festivalului Silvia Șerbescu, organizat în premieră la București în onoarea primei pianiste românce de renume mondial. Festivalul ce va continua să se desfășoare în perioada 10 – 19 octombrie 2025, este organizat de Asociația culturală Aici a Stat, fondată de Ana Rubeli, și va include concerte de muzică clasică, seri culturale și tururi ghidate.

Primul eveniment al Festivalului Silvia Șerbescu este recitalul inaugural susținut de pianista Alexandra Silocea. Artista, care are deja o carieră internațională impresionantă, invitată anul acesta pentru a patra oară consecutiv la Festivalul Internațional George Enescu, va aduce la viață sunetul unui Bösendorfer Secession Ver Sacrum, ediție limitată, un instrument de excepție care va adăuga strălucire atmosferei serii inaugurale. Narator va fi Ana Rubeli, care va expune povestea vieții pianistei Silvia Șerbescu și legătura sa cu George Enescu. Recitalul va avea loc la Casa Vintilă Brătianu, clădire istorică de valoare extraordinară de patrimoniu, recent deschisă publicului. Biletele sunt disponibile începând de astăzi, aici: https://eventbook.ro/music/bilete-recital-de-pian-inaugural-al-festivalului-silvia-serbescu-alexandra-silocea.

"Festivalul Silvia Șerbescu continuă misiunea noastră de a aduce în atenția publicului tânăr valori culturale printr-un format care îmbină muzica clasică și patrimoniul într-o manieră accesibilă și actuală. Iar organizarea acestui eveniment este un demers profund personal: Silvia Șerbescu a fost stră-mătușa mea și vreau să onorez anul comemorativ Silvia Șerbescu - 60 de ani, punctând legăturile pe care le-a avut cu alți muzicieni, inclusiv George Enescu."
Ana Rubeli
Fondatoarea Asociației culturale Aici A Stat

George Enescu despre Silvia Șerbescu: „Admirație și respect!”

Silvia Șerbescu (1903–1965) este o figură de referință a artei pianistice europene. A studiat la Academia Regală de Muzică din București, la École Normale de musique din Paris (unde a obținut cu distincție „licence de concert”), fiind în același timp și licențiată în matematică la Universitatea din București. În 1943, Regele Mihai i-a acordat Medalia „Meritul Cultural pentru Artă”, recunoaștere a contribuției sale la cultura română.

Ca solist a Filarmonicii din București, a cântat pe marile scene internaționale, alături de orchestre prestigioase ale vremii. A susținut recitaluri camerale alături de George Enescu, care îi scria un mesaj elogios după un concert din 29 decembrie 1942: „Partenerei mele atât de remarcabile din această seară, admirație și respect”.

Dedicație de la George Enescu pentru Silvia Șerbescu pe programul de sală din 1942

Silvia Șerbescu a predat pianul la Conservatorul din București, din numeroasele generații pe care le-a format făcând parte și fiica sa, pianista Liana Șerbescu, Lavinia Coman, Constantin Ionescu-Vovu, Theodor Paraschivesco. Bustul său, realizat de sculptorul Gheorghe D. Anghel, se află astăzi la Universitatea Națională de Muzică din București (UNMB). Pentru a puncta legătura dintre generațiile de pianiști formate la școala pianistică românească soliști în cadrul Festivalul Silvia Șerbescu for fi atât Alexandra Silocea, la rândul său eleva lui Theodor Paraschivescu, și Vlad Dimulescu, elevul lui Constantin Ionescu-Vovu.

„Ca fostă elevă a lui Theodor Paraschivescu, discipol al Silviei Șerbescu, simt că prin fiecare sunet duc mai departe filonul viu al școlii pianistice românești, păstrându-i tradiția și dăruindu-i în același timp o voce nouă. Un festival dedicat Silviei Șerbescu este esențial în România, pentru că ne amintește că patrimoniul cultural înseamnă repere vii și valori transmise cu grijă din generație în generație. Este un gest de recunoaștere și o sursă de inspirație pentru noile generații.”
Alexandra Silocea
Pianist și ambasador Bösendorfer
Alexandra Silocea © Paul Szimak

Casa Vintilă Brătianu, bijuterie a arhitecturii românești

Construită în 1912 sub semnătura arhitectului Petre Antonescu, Casa Vintilă Brătianu, unde se va desfășura recitalul inaugural, este un reper al stilului național românesc. Reședința familiei Brătianu până la naționalizare, clădirea păstrează biblioteca intactă unde s-a semnat, în secret, intrarea României în Primul Război Mondial de partea Antantei. Din 1970, a găzduit Ambasada Statelor Unite ale Americii. Deși monument istoric, este încă puțin cunoscut publicului. “Credem cu tărie că astfel de locuri merită să fie deschise publicului pentru a fi trăite și înțelese prin experiențe culturale valoroase așa cum va fi recitalul de pian din 16 septembrie,” a menționat Elena Kuji Buteică, Directorul Cultural al Casei Vintilă Brătianu.

Programul festivalului

După evenimentul inaugural din data de 16 septembrie de la Casa Vintilă Brătianu, unde Alexandra Silocea va încânta publicul cu o interpretare în onoarea Silviei Șerbescu, Asociația culturală Aici A Stat va organiza următoarele evenimente:

  • 10 octombrie – Conferință-simpozion la Universitatea Națională de Muzică București despre Silvia Șerbescu pe tema reperelor în muzica clasică, cu invitați din lumea muzicală și artistică. Moderator: Prof. Mihai Cosma. Participanți: Carmen Cârneci, Lavinia Coman, Cristian Dumitrescu, Veronica Gaspar, Monica Isăcescu-Lup, Constantin Laurențiu Erbiceanu și Ana Rubeli. Mesaj online de la pianista Liana Șerbescu (fiica Silviei Șerbescu) din Amsterdam;
  • 12 octombrie, ora 18:30 – Serată culturală susținută de Cvartetul #Aiciastat, cu atmosferă de salon muzical interbelic, cu povești despre viața și personalitatea Silviei Șerbescu la Casa Memorială-Muzeu Pictor Alexandru Țipoia unde se află și o expoziție de picturi inspirate din muzică, punctând reprezentarea instrumentelor muzicale în arta pictorului Țipoia;
  • 14 octombrie, ora 19:00 – Recital de pian la Ateneul Român susținut de Alexandra Silocea, cu un repertoriu dedicat compozitorilor austrieci, în onoarea bicentenarului Johann Strauss. Interludii literare cu actrița Natalia Cebanu, care va recita fragmente din corespondența Silviei Șerbescu;
  • 16 octombrie, ora 19:00 – Concert omagial in memoriam Silvia Șerbescu în Sala George Enescu a Universității Naționale de Muzică București. Sub bagheta dirijorului Andrei Iliescu, Orchestra Inginerilor ”Petru Ghenghea” îl va avea ca solist pe pianistul prof. Vlad Dimulescu. Dariu Gavrilă, profesor de Inteligență Artificială la TU Delft, Olanda, va cânta la violoncel împreună cu orchestra în prima parte a concertului, ca omagiu adus bunicii lui, Silvia Șerbescu;
  • 18 octombrie, ora 18:30 – Serată culturală susținută de Cvartetul #Aiciastat, cu povești despre viața și personalitatea Silviei Șerbescu la Palatul Cesianu-Racoviță;
  • 19 octombrie, ora 16:00 – Tur ghidat pe urmele Silviei Șerbescu susținut de Ana Rubeli în zonele Dealul Mitropoliei (Strada Profesorilor, Sfânta Ecaterina) și Parcul Cișmigiu (Sfântul Constantin, Ionel Perlea).

Detalii și programul festivalului se află aici: https://aiciastat.ro/festivalul-silvia-serbescu/.

Silvia Șerbescu la pian

Despre Asociația Culturală „Aici A Stat

Festivalul este organizat de Asociația culturală „Aici A Stat”, fondată de Ana Rubeli. Născut dintr-un proiect digital de popularizare a patrimoniului inițiat în 2018, #Aiciastat s-a transformat într-o comunitate culturală cu peste 75.000 de urmăritori activi în spațiul online. Asociația a organizat în ultimii doi ani și jumătate peste 50 de evenimente culturale: serate de muzică clasică în clădiri istorice, tururi ghidate, vânători de comori arhitecturale, dezbateri și parteneriate cu festivaluri și instituții culturale, devenind astfel un reper în promovarea dialogului dintre patrimoniu și muzică și un actor activ în peisajul cultural al Capitalei.

Evenimentul este organizat de Asociația culturală Aici a Stat cu susținerea Casei Vintilă Brătianu şi sub egida Festivalului Internațional George Enescu, cu ajutorul sponsorilor JBL, BMW România, Freywille, Jidvei, Urban Spaces, Cadoul special, Nika, cu sprijinul Ministerului Culturii, Artexim, în parteneriat cu Institutul Național al Patrimoniului, Bösendorfer, Sound Creation, Forumul Cultural Austriac, Austria Tourism, Zestal, Privileg Catering, Zelateria, Hotel Eclectico și partenerii media: Radio România Cultural, RFI, Igloo, Zeppelin, Women in Music Romania, Munteanu Recomanda, Promenada culturala, Pagina de psihologie.

Posted by Ana in București, Contemporane, 0 comments

Școala de vară DRAGU, un demers despre patrimoniu, cultură și comunitate

În comuna Dragu din județul Sălaj urmează două săptămâni dedicate cercetării, conservării și reconectării comunității cu patrimoniul cultural, natural și uman. Școala de vară DRAGU, organizată de Asociația ARCHÉ, aduce împreună tineri din România și din străinătate într-un proiect internațional de regenerare rurală. Între 18 și 30 august 2025, participanții vor lucra în echipă în cadrul atelierelor practice, vor vizita situri UNESCO din Transilvania, vor lua parte la întâlnirea morarilor din regiune, la mese comunitare și la dialoguri cu profesioniști din domeniul patrimoniului cultural și dezvoltării rurale durabile. Finalul celor două săptămâni este marcat de festivalul Fain de Dragu: experiențe ale culturii vii (29 – 31 august), un eveniment care transformă patrimoniul într-o sărbătoare a tuturor.

Proiectul vizează restaurarea și valorificarea turistică, economică și comunitară a castelului Wesselényi-Bethlen, parte a unui ansamblu monument istoric de importanță națională, a morii cu valțuri, a bisericii de lemn din localitate (monument istoric de clasa A) și a peisajului cultural rural transilvănean cu multiple straturi de istorie, în care patrimoniul construit, tehnic și imaterial se împletesc într-un tot unitar. Toate aceste elemente au în prezent mare nevoie de o reconectare semnificativă a comunității locale cu propria istorie, pentru a avea o șansă la regenerare. 

Astfel, Școala de vară DRAGU este o oportunitate pentru un grup de tineri viitori profesioniști în arhitectură, peisagistică, istorie, geografie, antropologie și jurnalism să experimenteze direct legătura dintre spațiu și comunitate, să urmărească și să participe la discuții de specialitate între experți și sesiuni de co-creare cu comunitatea locală și să-și dezvolte o serie de abilități de gestiune a patrimoniului, cercetare și inventariere digitală, precum și de conservare propriu-zisă a clădirilor de patrimoniu din Dragu.


Copiii din comunitate au fost deja fermecați de castelul Wesselényi-Bethlen, având ocazia să-l exploreze, să-i descopere secretele, să înțeleagă relevanța sa pentru viitor și să lucreze direct cu materiale istorice: piatră și cărămidă. În cadrul acestui atelier, susținut de ARCHÉ în luna iulie, ziua a fost completată cu momente de explorare, masă împreună și voie bună, iar apoi au continuat descoperirile în Grădina Botanică „Vasile Fati” din Jibou. 

În contextul unui atelier de antreprenoriat, accentul a fost pus pe transformarea patrimoniului în motor de dezvoltare. Discuțiile s-au axat pe direcții strategice clare, incluzând dezvoltarea punctelor de gastronomie locală, constituirea de cooperative agricole, obținerea certificărilor ecologice și integrarea produselor în scheme de calitate recunoscute la nivel național și european. George Cățean a susținut aceste idei prin exemple din activitatea propriei ferme din județul Brașov, din promovarea produselor locale de calitate și din experiența sa de la nivel internațional.

Au avut loc și tururi ghidate la castel, cu bunătăți, idei și povești felurite, o masă comunitară propusă de arhitectul artist și chef Steven Santander, care a adus conceptul Traveling Supper Club printr-o instalație culinară. Nu în ultimul rând, toate aceste energii s-au dezlănțuit într-un Danț în șură. Evenimentul a transformat tradiția vie a dansurilor comunitare sătești într-o experiență contemporană, adunând peste 400 de oameni – localnici, participanți din județ și regiune, turiști români, oaspeți din Europa și America, voluntari, membri aiechipei, autorități și personalități locale – care, în ciuda ploii torențiale, s-au bucurat împreună de o seară plină de energie.

Toate aceste evenimente au fost menite să pregătească și să inspire comunitatea din Dragu în raport cu propriul patrimoniu și imensul său potențial, iar studenții care vor ajunge în sat pe data de 18 august vor avea ocazia, pe parcursul Școlii de vară DRAGU, să mențină și să sporească această energie bună prin schimburi și discuții cu echipa ARCHÉ şi specialiștii invitaţi. În cele două săptămâni, aceștia vor participa la ateliere de conservare a morii cu valțuri, a bisericii de lemn și a castelului, ultimele două fiind monumente istorice de importanță națională, de arheologie a ruinei, de interpretare a patrimoniului, de bioarheologie și de cercetare digitală a patrimoniului.

Totodată, vor participa la o excursie de studiu amplă prin Transilvania, pentru a vizita mai multe situri UNESCO (Porolissum – parte din situl UNESCO Frontierele Imperiului Roman – DACIA, Sighișoara – sit urban locuit; Biertan – biserică fortificată; Sibiu – centru istoric aflat în Lista tentativă UNESCO), Centrul ASTRA pentru Activități și Resurse Regionale (câștigător în 2025 la categoria Educație, Formare și Competențe al Premiilor pentru Patrimoniu European / Premiile Europa Nostra), Alba Iulia (sit de importanță regională și națională care surprinde evolutia istorică multistrat a Transilvaniei). Vor avea loc și dezbateri cu inițiatori ai unor proiecte extraordinare: Ambulanţa pentru Monumente, Via Transilvanica, Biserici Înlemnite, Front la Dunăre, Făuritorii de Case, IMUAU Summer School – Schönberg (Dealu Frumos), formându-se astfel o perspectivă largă asupra exemplelor de bune practici în conservarea și revitalizarea patrimoniului din România, o sursă de inspiraţie pentru Dragu.

Școala de vară se va încheia cu două zile de festival dedicate culturii, naturii și oamenilor din zonă, pline de evenimente pentru public de toate vârstele și cu interese foarte variate, de la ateliere de ciupercărit cu Ursit, gastronomie de patrimoniu cu Chef Horia Simon, un târg cu producători locali, până la discotecă de pe casete audio în șură, concerte, inclusiv cu îndrăgita trupă Semnal M, și chiar sesiuni de reenactment istoric. Printre tururi ghidate, plimbări cu căruța, șezători cu povești și amintiri ale localnicilor și un meci de oină, atât participanții școlii de vară, cât și publicul larg vor descoperi și trăi atmosfera unică a comunei Dragu și a bogatei sale moșteniri culturale.

 

​Mai multe informații despre Școala de vară DRAGU și festivalul Fain de Dragu sunt disponibile pe canalele de social media ale ARCHÉ. 

 

Asociația ARCHÉ este o organizație dedicată cercetării, conservării, valorificării și promovării patrimoniului cultural. Scopul său principal este de a sprijini și de a încuraja interesul față de patrimoniu, punând accent pe înțelegerea importanței sale sociale și a valorilor specifice. Încă de la înființare, ARCHÉ a avut în vedere facilitarea dialogului între specialiști din diverse domenii implicați în protejarea monumentelor istorice, precum și între acești specialiști și publicul larg.

Proiectul DRAGU: regenerare comunitară prin patrimoniu și inovație a fost selectat în cadrul#RaiffeisenComunități, acceleratorul de ONG-uri în sustenabilitate, o inițiativă Raiffeisen Bank, cu sprijinul Asociației pentru Relații Comunitare.

DRAGU – Documentare și Restaurare pentru Activarea Generațiilor Următoare este un proiect organizat de Asociația ARCHÉ, în parteneriat cu Institutul Național al PatrimoniuluiInstitutul de Cercetări Socio-Umane din Sibiu al Academiei RomâneInstitutul de Antropologie Francisc I RainerMuzeul Județean de Istorie și Artă ZalăuDirecția Județeană de Cultură SălajPrimăria comunei DraguAsociația Arhaic (Ambulanța pentru Monumente Sălaj), BDS Topografie, cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național și susținut de Ordinul Arhitecților din România, din timbrul de arhitectură, și The King’s Foundation.

Parteneri media: Aici a statBookhubCeașca de CulturăCuratorialHapp.roIGLOOIscoadaLIFE.roLitera9ModernismObservator CulturalRadio România CulturalRadio România InternaționalRevista Arhitectura,  Revista BIZThe InstituteZeppelin.

 Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Posted by Ana in Case, Contemporane, 0 comments

Balkanik Festival – Home of World Music revine între 5 și 7 septembrie la Grădina Uranus

„Joy is an act of resistance / Bucuria e o formă de rezistență”, scria poeta americană Toi Derricotte. La Balkanik Festival n-am uitat niciodată să râdem, să dansăm, să ne adunăm laolaltă, în pofida vremurilor pe care le traversăm. Dar, în acest an, vrem să înțelegem mai bine de ce bucuria contează, de ce hazul de necaz nu e doar o vorbă românească, ci o strategie de supraviețuire, cum în muzică, dans și comunitate putem găsi solidaritate și forță.

Între 5 și 7 septembrie 2025, Grădina Uranus din București se transformă din nou într-un muzeu viu al sunetelor și întâlnirilor. Timp de trei zile și trei nopți, cea de-a XII-a ediție a Balkanik Festival – Home of World Music, fueled by OSCAR Downstream, aduce pe scenă artiști care, prin tradiții reinventate, împletiri sonore și povești, celebrează acea formă de bucurie care nu ignoră realitatea, ci o înfruntă cu frumusețe, energie și solidaritate.

Artiștii ediției a XII-a:

OMAR SOULEYMAN (Siria)

Legendarul artist a început să cânte în 1994, inițial la nunți, unde s-au înregistrat peste 500 de albume distribuite mirilor și vândute ulterior în chioșcurile locale. Muzica lui e un hibrid irezistibil între dabke tradițional și beat-uri electronice, cu apariții la Glastonbury, Roskilde, Bonnaroo sau Nobel Peace Prize Awards. A colaborat cu Björk și Four Tet. Cu ochelarii săi negri și ritmurile hipnotice, aduce pe scenă un rave oriental de neuitat.

https://youtu.be/lVlgMEFu1PI?si=yhTX5DieOEf8rlCk

LUPII LUI CALANCEA (Republica Moldova)

Trupa fondată de Alex Calancea electrizează folclorul moldovenesc cu rock, funk, chiuituri și energie teatrală. Au colaborat cu Surorile Osoianu, au susținut spectacole ample la Sala Palatului și în Chișinău și recent au lansat Lelea, un album care reinterpretează rădăcinile sonore ale satului în cheia unei revolte artistice moderne.

https://youtu.be/3RlRvaYfVXM?si=LiZyvrDO84VdBwMo

MAHALA RAI BANDA & JONY ILIEV (România – Bulgaria)

Un comeback așteptat: Mahala Rai Banda, celebră pentru hitul „Mahalageasca”, și Jony Iliev, cu vocea sa emblematică, s-au reunit după succesul comun în supergrupul Gypsy Queens and Kings. Brass-ul românesc, eleganța vocală balcanică și groove-ul romani se întâlnesc într-un concert ce promite emoție și explozie.

https://youtu.be/gSt7vMx0qwQ?si=Aaiqgj7ccnmVZOo3 https://youtu.be/hon9f3XjoZM?si=xhBtPnkYZlIDykje

IVO PAPASOV & HIS WEDDING BAND (Bulgaria)

Ivo Papasov, legendarul clarinetist, a reinventat muzica de nuntă printr-o fuziune de jazz, tradiții rome și complexitate balcanică. Cu Wedding Band-ul său, Papasov oferă show-uri frenetice, cu ritmuri amețitoare și solo-uri care topesc frontierele între folclor și avangardă.

https://youtu.be/gxLF_Vx4AJk?si=sK8Kd05orU39BefR

KOTTARASHKY & THE RAIN DOGS (Bulgaria)

Un laborator sonor în care se combină field recordings din satele bulgărești cu blues și muzică electronică deosebit de cinematică. Kottarashky e arhitectul unei lumi sonore neașteptate, unde tradiția e materie primă pentru inovație. Alături de The Rain Dogs, creează o atmosferă de film noir balcanic.

https://youtu.be/e1TxIDlOhIk?si=9DENu7Wjex3wabU1

MiASiN (Armenia–Franța)

MiASiN („împreună” în armeană) e un proiect colectiv din diaspora armeană care unește jazz, rock și instrumente tradiționale (duduk, zurna) cu teme identitare profunde. Muzica lor e o formă de rezistență poetică, un spațiu sonor în care ritualul se împletește cu memoria.

https://youtu.be/KhftxeoGz2E?feature=shared

KANIZSA CSILLAGAI (Ungaria)

Stelele din Kanizsa aduc pe scenă puterea brută a tradiției rome, transmisă din generație în generație. Muzica lor nu e „reinterpretată”, ci trăită – o explozie de emoție și adevăr.

https://youtu.be/TPgBfeTZSto?si=KENVW_wCJM2uJqAg

BALKAN TAKSIM (România)

Trip-hop cu textură balcanică, beat-uri grele și incantații orientale. Balkan Taksim e un duo care face muzică pentru viitor, din frânturi de viniluri vechi și balade uitate. Disko Telegraf i-a consacrat pe scena europeană ca o voce distinctă și hipnotică a noii muzici din Est. La Balkanik Festival, vor urca pe scenă alături de muzicieni din nordul României și personaje mitologice.

https://youtu.be/soI5Df6K1k8?si=YofM1KZJccD_MMbo

KARPOV NOT KASPAROV (România)

Doi pionieri ai synth-popului est-european ironic și rafinat, Karpov not Kasparov aduc un sunet retro-futurist, inspirat din anii ’80, și îl ambalează într-un spectacol dansabil, cu mutări de șah sonore și estetică kitsch transformată în manifest artistic.

https://youtu.be/f3EJaZ_0TK8?si=tZZafLcPIxta0sQk

 

500 Abonamente early bird pentru Balkanik Festival sunt disponibile acum la prețul de 150 lei, în rețelele Livetickets, Iabilet, și Eventim. La epuizarea acestora, următoarele 500 abonamente vor putea fi achiziționate la prețul de 200 lei, apoi se vor regăsi la prețul general de 250 lei. Copiii cu vârsta de până la 9 ani se bucură de intrare liberă la festival, însoțiți de adulți. 

Pe lângă concertele live, festivalul propune și în acest an târg artizanal, demonstrații meșteșugărești, dezbateri, jam sessions, video mapping pe turnul de apă, ateliere pentru copii și adulți, bucătării internaționale și tot ce face Balkanik Festival un eveniment unic în Europa de Est.

Dezbaterile din acest an, organizate împreună cu BRD Groupe Société Générale, vor explora tema „Bucuria ca formă de rezistență culturală și comunitară”, cu invitați din domeniile artelor, filosofiei, antropologiei și activismului. O întrebare persistă: ce înseamnă bucuria într-o lume în care totul pare să se fractureze? Răspunsul îl putem afla împreună, între 5 și 7 septembrie.

Balkanik Festival – Home of World Music #12 este organizat de Asociația Culturală Metropolis, fueled by OSCAR Downstream; proiect co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional;*; sponsorizat de BRD Groupe Société Générale, cu sprijinul Uniunii Armenilor din România, al Centrului Cultural Armean din București, al European Food Safety Authority,  Pop Cola, Vitamin Aqua.

Parteneri media: Radio Guerrilla, Pro TV, Cărturești, AGERPRES, Aici a stat, Scena9, Bookhub, Happ, Infomusic, CriticEyez, Nine O’Clock, Observator Cultural, Cvltartes, Romania Journal, Utopia Balcanică, Zile și Nopți, subversiv, Like5.ro, Munteanu Recomandă.

* „Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.”

Posted by Ana in București, Contemporane, 0 comments

O vilă interbelică din fostul cartier evreiesc al Capitalei se vinde cu 890.000 euro pe platforma Storia

image00004

O vilă grandioasă în stil neoromânesc, ce datează din prima parte a secolului XX, din cartierul evreiesc, se vinde cu 890.000 euro pe Storia, platforma de imobiliare lansată de OLX. Casa are o suprafață construită desfășurată de 658 mp dispuși pe 3 niveluri și este situată pe Strada Labirint, în apropiere de Piața Unirii, într-o zonă istorică centrală. Are 9 camere, spațiu în foișorul cu grătar, dar și în curtea de 400 mp. Casa păstrează farmecul autentic al perioadei interbelice, îmbinând elemente decorative rafinate cu un plan funcțional generos, potrivit atât pentru rezidență privată, cât și pentru un sediu de reprezentanță sau activități culturale. Investitorii pasionați de arhitectură și istorie au ocazia de a achiziționa această vilă care are elemente arhitecturale și decorative deosebite: brâu decorativ, bumbi, simbolul funiei împletite, încăperi ample și luminoase cu tavane înalte cu stucaturi

Casa a fost martoră a evoluției orașului din perioada interbelică până în prezent. Este consolidată și complet renovată, și chiar dacă a avut parte de modificări ulterioare, păstrează referințe către trecut. Fațada a fost refacută, dar s-au păstrat elementele decorative, s-a schimbat instalația electrică și sanitară. 

Clădirea este impunătoare și are o volumetrie masivă, tipică reședințelor urbane ale burgheziei micului Paris. Fațada clădirii este marcată de un turn poligonal, ferestre arcuite ce păstrează proporțiile originale, decorațiuni florale și brâuri geometrice, elemente tipice stilului neoromânesc. Acoperișul, la origine cu țiglă roșie, cu streașină largă, completează imaginea unei case care a traversat un secol cu demnitate și eleganță. Elementul decorativ al acoperișului, ce sugerează un coif elegant, accentuează stilul eclectic al construcției, cu influențe brâncovenești și orientale.

Interiorul păstrează farmecul epocii prin plafoanele înalte, ușile și ancadramentele originale, dar și prin oglinda din salonul de la intrare, din lemn masiv sculptat manual, în ton cu atmosfera boemă a unei reședințe istorice. Oglinda are monograma proprietarului inițial: S.B.D. Holurile ample, camerele luminoase, scara originală cu fier forjat și finisajele din lemn masiv redau autenticitatea unei locuințe cu suflet, care a fost martora unor vremuri de glorie. Proprietatea este ideală atât pentru reședință, cât și pentru sediu de firmă, boutique-hotel sau centru cultural.

Cele 9 camere sunt înalte și luminoase, cu ușile cu tâmplăria originală. Din holul monumental se intră într-un salon de primire cu oglinda originală de formă hexagonală. În jurul său sunt dispuse radial încă 3 încăperi. Casa are o suprafață de 610 mp, 9 camere, o curte generoasă de 400 mp unde se află și un foișor unde a fost amenajat un grătar și o zonă de luat masa. Poziționată într-o zonă cu acces facil și liniște urbană, casa oferă tot confortul contemporan într-un cadru nobil, încărcat de istorie.

Ascunsă într-una dintre cele mai fermecătoare zone istorice ale Bucureștiului, casa se află pe strada Labirint, o arteră cu nume emblematic, desenată într-un traseu cu 7 onduleuri care păstrează spiritul mahalalei urbane de altădată. Zona, deși în imediata apropiere a centrului orașului, e cunoscută pentru liniștea sa și pentru densitatea ridicată de clădiri cu valoare de patrimoniu. Strada Labirint a fost martora transformărilor sociale și arhitecturale ale capitalei din ultimele două secole, iar astăzi rămâne un loc căutat pentru autenticitate, discreție și farmecul discret al vechii burghezii bucureștene.

Istoria zonei Labirint este strâns conectată de Bucureștiul Evreiesc aflat în proximitatea nodului reprezentat de Hala Traian. La acea vreme, zona era animată de prăvălii și piețe ale negustorilor evrei care s-au remarcat prin determinare și implicare. Prezența evreilor în București este semnalată de timpuriu în documentele vremurilor, încă din secolul al XVI-lea. Această minoritate, comunitatea de evrei sefarzi, provenea din regiunea spaniolă, fugind din calea persecuțiilor de tip religios. Ei s-au așezat în București și au început să desfășoare diverse activități: erau zarafi, medici, creditori. După Unirea Principatelor Române, un nou val de evrei a pătruns în România. De această dată, era vorba despre așa numiții evrei Așkenazi, care veneau din Polonia și țările adiacente. Aceștia s-au alipit comunității de evrei spanioli care locuiau deja în cartierul din București. Evreii și-au pus amprenta asupra dezvoltării Bucureștilor, datorită spiritului burghez și meșteșugăresc pe care îl aduceau culturii noastre. Ei sunt cei care au introdus comerțul ambulant, vânzarea en-gros și numeroase meșteșuguri. Un alt segment al populației de evrei se ocupa cu diverse meserii; erau frizeri, cizmari, tapițeri etc. Viața lor era una aparte. Seara se adunau în ceainării și se delectau cu numeroase cântece religioase evreiești, ce cântau în gramofon. Erau o comunitate compactă și împărtășeau aceleași valori. Zona era presărată cu lăptării și măcelării cu tradiție, iar locuințele evreilor constituiau mici prăvălii sau apartamente.

Azi, pe Strada Labirint, parcă încă se mai simte în aer ceva din acea epocă a Bucureștilor, iar această vilă cu monumentalitatea și arhitectura sa remarcabilă așteaptă să își ducă povestea mai departe.

Materialul face parte din inițiativa „Drumul inteligent spre acasă”, prin care brandul Storia își propune să contribuie la transparentizarea informațiilor necesare tuturor cumpărătorilor, chiriașilor, proprietarilor, agenților și dezvoltatorilor, cu scopul de a-i susține să ia decizii corecte, în cunoștință de cauză. Acest material a fost realizat în parteneriat cu Ana Rubeli, specialist în patrimoniu și fondator al Asociației Culturale Aici a stat. 

Despre Storia
 
Storia e platforma de imobiliare lansată de OLX care își propune să aducă mai multă claritate pe piața imobiliară. E locul unde mii de proprietari, agenți imobiliari și dezvoltatori își prezintă ofertele. Storia își propune să îi sprijine pe cei care caută locuința potrivită, oferind instrumente și informații valoroase despre piața imobiliară, cu scopul de a-i ajuta să ia decizii informate. În 2022, Storia a lansat indexul T.R.A.I., o inițiativă care oferă informații despre traiul în cartierele din România, măsurând standardul de viață, dincolo de cei 4 pereți ai casei. T.R.A.I. preia date relevante de la specialiști, precum nivelul de poluare a aerului, intensitatea traficului, densitatea punctelor de interes și costul mediu pe metru pătrat al imobiliarelor, oferind o viziune de ansamblu asupra bunăstării fiecărui cartier în parte. În 2024, indexul a fost actualizat cu secțiunea „Vocea Cartierelor” în care sunt integrate date subiective despre cartiere, obținute direct de la locuitorii din fiecare zonă evaluată. Oricine dorește să-și evalueze cartierul în care locuiește este invitat să completeze chestionarul de pe trai.storia.ro.
Posted by Ana in București, Istorisiri, 0 comments

Jazz in the Park 2025

Jazz in the Park, a daytime festival, deschide oficial vara între 6 și 8 iunie, în Parcul Etnografic „Romulus Vuia” din Cluj-Napoca. Cea de-a 13-a ediție transformă din nou parcul într-un univers al descoperirii muzicale, cu patru scene, muzică live, ateliere, jam sessions, întâlniri inspiraționale și activități pentru toate vârstele. Atmosfera relaxată, natura, prietenii, vinul bun și jazzul în toate formele sale conturează o experiență frumoasă, care se trăiește în ritmul zilei.

În cele trei zile de festival, cele patru scene din Parcul Etnografic vor aduce muzică live, DJ sets și improvizație. Hill Stage și Backyard Stage găzduiesc, alternativ, concertele principale. Friends Stage propune o selecție de vinyl sets și DJ invitați, iar scena Jam Session este deschisă în fiecare seară între 20:00 și 00:00, pentru artiști din festival, dar și pentru muzicieni din public care vor să urce pe scenă.

Ediția din 2025 anunță prezența unor nume importante din jazzul mondial: Ibrahim Maalouf cu noul proiect: Trumpets of Michel-Ange, Kokoroko, Biréli Lagrène Quartet, Seun Kuti & Egypt 80, Omar Sosa & JazzyBIT, Delvon Lamarr Organ Trio, Alabaster DePlume, Mammal Hands și mulți alții.

Surprize și noutăți în program

Pentru a încuraja venitul la festival încă de la primele ore la care porțile sunt deschise, organizatorii au pregătit sâmbătă și duminică două concerte calde, cu prieteni ai festivalului, anume Moonlight Breakfast și Ada Milea. De asemenea, duminică va avea loc un concert special al trupei Bluto din Polonia, în cadrul unui parteneriat special în cadrul sezonului româno-polonez. Line-up este completat cu trupele Pasha Fedotov Quartet și Mark Oselski Trio.

Prieteni vechi ai festivalului precum DJ K-Lu, Dubase, Sugár, Bianca Oance, Andrei Puiu, Bully sau Andi Moisescu vor aduce vibe-ul potrivit pe Friends Stage, între DJ sets și selecții de viniluri rare.

Jazz in the Park are prima rezidență artistică

Anul acesta marchează și o premieră: prima rezidență muzicală din istoria festivalului, semnată de trupa JazzyBIT, care sărbătorește 13 ani de activitate – la fel ca festivalul. Rezidența include trei momente speciale: un show alături de DJ K-Lu, un concert construit împreună cu Omar Sosa și Joo Kraus, respectiv un jam session spontan, care adună pe scenă invitați din festival și din afara lui.

PROGRAMUL JAZZ IN THE PARK PE SCENE

VINERI, 6 iunie

  • Hill Stage: 15:00 – Jazz Family Trio ShekBand / 17:00 – Amphitrio / 19:15 – Transylvania Jazz Orchestra / 22:00 – Ibrahim Maalouf & Trumpets of Michel-Ange;
  • Backyard Stage: 16:00 – Mark Oselski Trio / 18:00 – Sandra Sangiao / 20:30 – Jacob Karlzon Trio;
  • Friends Stage: 15:00 – Vinyl Set / 17:00 – Musai / 18:00 – Vinyl Set / 19:15 – Calibro 45 / 20:30 – Vinyl Set / 22:00 – Moss Farai & Melak (DJ Set + Live Percussions);
  • Jam Session Stage: 20:00 – 00:00 – Open Jam Session.

SÂMBĂTĂ, 7 iunie

  • Hill Stage: 15:30 – Pasha Fedotov Quartet / 17:30 – JazzyBIT & DJ K-Lu / 19:30 – Kokoroko / 22:15 – Seun Kuti & Egypt 80;
  • Backyard Stage: 15:30 – Berti Barbera & Sebastian Burneci Quintet / 18:30 – jazzbois / 21:00 – Alabaster DePlume;
  • Friends Stage: 13:30 – Moonlight Breakfast / 14:30 – Vinyl Set / 15:30 – Dubase / 16:30 – Vinyl Set / 17:30 – Sugar / 18:30 – Vinyl Set / 19:30 – Bully / 21:00 – Vinyl Set / 22:15 – Andi Moisescu;
  • Jam Session Stage: 20:00 – 00:00 – Open Jam Session.

DUMINICĂ, 8 iunie

  • Hill Stage: 15:30 – David Luca Quartet / 17:30 – Sorvina / 19:30 – JazzyBIT & Omar Sosa / 22:15 – Nneka;
  • Backyard Stage: 14:30 – New Fossils / 16:30 – Delvon Lamarr Organ Trio / 18:30 – Mammal Hands / 21:00 – Biréli Lagrène Quartet;
  • Friends Stage: 13:30 – Ada Milea / 14:30 – Vinyl Set / 15:30 – Wax on Fridays / 16:30 – Vinyl Set / 17:30 – Andrei Puiu / 18:30 – Vinyl Set / 19:30 – Bianca Oance / 21:00 – Vinyl Set / 22:15 – K-LU;
  • Jam Session Stage: 18:00  concert special Bluto 20:00 – 00:00 – Open Jam Session (cu moment special Bluto în prima parte).

Vineri, 6 iunie, porțile festivalului se deschid la ora 14:00, iar sâmbătă și duminică (7–8 iunie), începând cu ora 12:00. În toate cele trei zile, programul artistic și activitățile se desfășoară până la ora 00:00.

Întâlniri pe prispă: conversații despre schimbare și curaj

În paralel cu concertele, festivalul propune și un spațiu de reflecție. Noua ediție de ”Întâlniri pe prispă” găzduiește conversații despre adaptare, reinventare și reziliență. Tema din acest an este Adaptare / Reinventare, într-o lume în continuă schimbare. Headlineri ai festivalului, jurnaliști, artiști, lideri culturali și personalități publice vor veni pe prispă pentru a împărtăși idei, povești și perspective. Printre invitați se numără: Ibrahim Maalouf, Seun Kuti, Omar Sosa, Amalia Enache, Andi Moisescu, Alex Tocilescu, Anca Ghiorghiu, Mihai Dinu și Ciprian Ștefan. Programul complet pe jazzinthepark.ro

Un festival pentru toți

Jazz in the Park rămâne un festival prietenos, deschis tuturor. Accesul este permis și cu animale de companie, iar copiii sub 12 ani intră gratuit însoțiți de un adult. În plus, în fiecare zi, primii 200 de vizitatori vor fi întâmpinați cu un pahar de vin Purcari. Puteți descărca și Ghidul Festivalului: https://jazzinthepark.ro/wp-content/uploads/2025/05/Revista_Jazz_in_the_Park_2025.pdf.

Abonamente la preț special pentru ediția din 2026, doar în festival

În fiecare an, organizatorii își propun să atragă tot mai mulți oameni în jurul jazzului și să răsplătească fidelitatea comunității Jazz in the Park. Astfel, pe durata festivalului din 2025, participanții își pot asigura locul pentru ediția din 2026 la un preț special: 150 de lei pentru un abonament valabil pentru toate cele trei zile. Biletele vor putea fi achiziționate de la standul Shop, punctul 21 de pe harta festivalului.

Ultimele bilete disponibile

Abonamentele și biletele de o zi pot fi cumpărate de pe bilete.jazzinthepark.ro. Programul complet, hărțile festivalului și toate detaliile utile sunt disponibile pe site-ul oficial www.jazzinthepark.ro.

​​DESPRE JAZZ IN THE PARK

​​Jazz in the Park este un festival manifest care combină muzica bună cu promovarea de valori pozitive în comunitate. Festivalul a găzduit până acum peste 500 de concerte de jazz cu artiști internaționali și este astăzi unul dintre cele mai importante festivaluri europene de gen. În 2019, Jazz in the Park a câștigat trofeul categoriei „Best Small European Festival”, la cea de-a XI-a ediție a prestigioasei competiții European Festival Awards. A devenit, astfel, primul festival de jazz din Europa (și implicit din România) care a obținut o distincție la acest eveniment. De asemenea, festivalul a fost finalist de 5 ori la aceeași categorie, ultima nominalizare fiind chiar pentru ediția de anul trecut.

Evenimentele marca Jazz in the Park sunt organizate de Fapte, asociație care dezvoltă oameni și comunități prin evenimente culturale. Calendarul din 2025 cuprinde:

  • Jazz in the Park Festival | Parcul Etnografic „Romulus Vuia” | 6-8 iunie
  • Jazz in the Park Competition | Parcul Central „Simion Bărnuțiu” | 19 -21 septembrie

Parteneri principaliBRD – Groupe Societe Generale, Birra MorettiPurcari 

Parteneri: DIGI,  PPCPepsiRMB Inter AutoDaisler Print House8×8TSV Line, Malfy, Ilie Galben, Mega Image, Mobila Dalin, Olivo Coffee Culture, IARMAROC.com

Proiect co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național

Parteneri instituționali: Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, Consiliul Județean Cluj, Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Europe Jazz Network, YOUROPE, BATRA 2025, Universitatea Babeș-Bolyai, Institutul Cultural Francez. 

Parteneri media: Rock FM, PRIMA TV, PRIMA News, TVR Cultural, TVR Cluj,  The Woman, Cărturești, Radio România Cluj, Kolozsvari RadioZiua de Cluj, Cluj24Cluj Live, Servus Cluj, Visit Cluj

Detalii complete despre artiști și activitățile festivalului, precum și detalii despre bilete puteți găsi pe www.jazzinthepark.ro.

Posted by Ana in București, Case, Case memoriale, Evenimente, 0 comments

O vilă interbelică ce i-a aparținut uneia dintre cele mai frumoase femei din România se vinde cu 1.18 milioane de euro pe platforma Storia

O vilă interbelică în stil eclectic, în care a locuit Miss România din anul 1931, una dintre cele mai frumoase femei din țara noastră, se vinde cu 1.180.000 euro pe Storia, platforma de imobiliare lansată de OLX. Imobilul de aproximativ 215 mp este situat pe Bulevardul Mărăști, în apropiere de Arcul de Triumf, într-o zonă ofertantă din nordul Bucureștiului și are 5 camere dispuse pe demisol, parter, etaj și mansardă. Investitorii pasionați de arhitectură și istorie au ocazia de a achiziționa această vilă care a găzduit mai multe personalități din trecutul României.

Aflat pe Bulevardul Mărăști, la câteva minute de Arcul de Triumf și Parcul Herăstrău, imobilul a fost ridicat în 1922 și modernizat în anul 1932 de către unul dintre arhitecții renumiți ai vremii, Haralamb Georgescu. Arhitectul Haralamb H. (Bubi) Georgescu (1908-1977) a fost un cunoscut arhitect interbelic și a fost partener al arhitectului Horia Creangă. Planșeele casei sunt de beton, iar renovarea din 2023 i-a adaptat farmecul istoric confortului contemporan.

Proprietarul inițial a fost Cezar L. Hărjescu, director general în Ministerul Industriei și Comerțului. Casa a fost vândută de Cezar L. Hărjescu către familia Peretz, mai exact către Erastia Peretz. Tatăl Erastiei, Ioan Peretz, era profesor la Universitatea București, director general al Teatrelor, specialist în istoria dreptului românesc și preocupat de influența bizantină asupra vechiului nostru drept.

Erastia Peretz, zisă și Tia, era născută în 1914. A fost Miss România în 1931. În articolul “Miss România 1931” – publicat în revista „Realitatea Ilustrată” – numărul din 11 iunie 1931 era descrisă astfel: „Blondă, cu ochii verzi şi talia înaltă, tânăra aleasă răspândeşte în jurul ei un farmec deosebit, farmecul simplicităţii, al modestiei”. 

A debutat în librării cu volumul de proză scurtă „Îmi placi!…” în 1933 (la doar 19 ani). În 1934 i-a fost publicat volumul „Ceai dansant”. Erastia Peretz vorbea franceza, engleza şi germana, unul dintre romanele ei a fost scris în franceză şi a fost editat de o mare casă din Paris. Devenită actriță, îl întâlnise pe Septimiu Sever la teatrul din Sibiu și fuseseră transferați împreună la București, unde s-au căsătorit.

Erastia Peretz și Septimiu Sever au fost un cuplu fascinant din istoria teatrului și a cinematografiei. Septimiu Sever s-a născut în 1926 la Turda și în 1947 a absolvit Academia de Muzică și Artă Dramatică din București. A fost angajat la Teatrul din Sibiu și la teatrul Bulandra din București și a jucat în filme faimoase ale timpului. Ulterior, Septimiu Sever și Erastia Peretz au emigrat în Franța, iar de acolo s-au îndreptat spre Canada.

După emigrare, Septimiu Sever și-a continuat cariera artistică.Până în 2002 a condus Teatrul din Marieville (Quebec) și în același an, în vizită în România, a primit Diploma de Onoare a Teatrului Național din București.

Vila s-a păstrat în formă foarte bună de-a lungul timpului și în prezent este de vânzare pe platforma Storia. Stilul arhitectural în care a fost edificată vila este cel eclectic. Fațada este dominată de un turn care conferă monumentalitate clădirii și de vitraliile ferestrelor de la parter.  Gardul vilei este marcat de o feronerie florală care se regăsește și la interior.

La interior s-au păstrat vitraliile, scara cu lei și feroneria originală, corpurile de iluminat, câteva elemente de mobilier și sobele cu motive antropomorfe și vegetale din teracotă ce amintesc de fabrica de la Văcărești. Pereții casetați, ușile cu sticlă și glasvand, parchetul și nișele semi-circulare elegante conferă prestanță vilei. La demisol regăsim camera tehnică și zona de spălătorie. La parter se află livingul cu o înălțime de 3,5m și respectiv 6m cu deschiderea către etaj, spre scară, bucătăria închisă, baia, zona de dining si ieșirea spre terasa exterioară. La etaj și mansardă se afla biroul, dormitoarele, dressing-ul și băile care deservesc dormitoarele. Vila are suprafața construită totală de 215 mp. Terenul are 250 mp, este aerisit și luminos, fiind amenajat ca o zonă discretă de luat masa. Clădirea are certificat energetic clasa A. 

Renovarea imobilului din 2023 a fost coordonată de un arhitect specializat cu scopul conservării elementelor originale de mare valoare ale casei: sobele, candelabrele, parchetul din lemn masiv și ferestrele cu vitralii. Proiectul a inclus refacerea fațadei și a acoperișului și o renovare de interior completă, atât a instalațiilor electrice și sanitare, cât și a pereților, parchetului și pardoselii din piatra sintetizată natural pe bază de granit. Vila dispune de un garaj alături de care se află încă două locuri de parcare. 

Materialul face parte din inițiativa „Drumul inteligent spre acasă”, prin care brandul își propune să contribuie la transparentizarea informațiilor necesare tuturor cumpărătorilor, chiriașilor, proprietarilor, agenților și dezvoltatorilor, cu scopul de a-i susține să ia decizii corecte, în cunoștință de cauză. Acest material a fost realizat în parteneriat cu Ana Rubeli – storyteller cultural și fondator al Asociației Culturale Aici a stat.


Despre Storia

Storia e platforma de imobiliare lansată de OLX care își propune să aducă mai multă claritate pe piața imobiliară. E locul unde mii de proprietari, agenți imobiliari și dezvoltatori își prezintă ofertele. Storia își propune să îi sprijine pe cei care caută locuința potrivită, oferind instrumente și informații valoroase despre piața imobiliară, cu scopul de a-i ajuta să ia decizii informate. Prin adăugarea KIWI Finance în portofoliul OLX Group, utilizatorii Storia pot beneficia gratuit de serviciile profesioniștilor pentru a identifica cea mai bună soluție de creditare. În 2022, Storia a lansat indexul T.R.A.I., o inițiativă care oferă informații despre traiul în cartierele din România, măsurând standardul de viață, dincolo de cei 4 pereți ai casei. T.R.A.I. preia date relevante de la specialiști, precum nivelul de poluare a aerului, intensitatea traficului, densitatea punctelor de interes și costul mediu pe metru pătrat al imobiliarelor, oferind o viziune de ansamblu asupra bunăstării fiecărui cartier în parte. În 2024, indexul a fost actualizat cu secțiunea „Vocea Cartierelor” în care sunt integrate date subiective despre cartiere, obținute direct de la locuitorii din fiecare zonă evaluată. Oricine dorește să-și evalueze cartierul în care locuiește este invitat să completeze chestionarul de pe trai.storia.ro.

Posted by Ana in Istorisiri, 0 comments

Fiți cu-Minți Creative Fest 2025

În intervalul 5-15 iunie (București) și 18-22 iunie 2025 (Sibiu), join us pentru o celebrare a artei și culturii, în cadrul celei de-a cincea ediții Fiți cu-Minți Creative Fest. Ca de obicei, vom aduce în fața publicului o varietate de forme de artă vizuală, muzică și arte performative, toate gândite pentru a însufleți următoarea generație de artiști și creativi. Se vor picta peste 200m pătrați!

Vei avea ocazia să te familiarizezi cu nume noi de upcoming artists, dar te vei (re)întâlni și cu cele deja consacrate în comunitatea artistică locală. Fie că ești un artist aspirant sau cauți, pur și simplu, o experiență culturală inedită, Fiți cu-Minți Creative Fest e destinația perfectă pentru tine.

Am zis “destinația”? Locațile principale care vor găzdui festivalul în acest an sunt: cea a prietenilor de la Kraft Market, Goethe Institut, Hidden Social Space si Adams Coffee Bar and Bistro. Păstrăm structura de rețea cu care v-am obișnuit, incluzând în perioada 5-15 iunie locații dragi precum: Dumicat, ViceCream, Milu Cafe, ALTRNTV Shop (în București) și Racolaj (Sibiu).

Prin organizarea acestui festival an de an, urmărim să încurajăm o legătură puternică între artiști și public. Credem că arta ar trebui să fie accesibilă oricui, indiferent de background. De aceea, evenimentul se străduiește să ofere o arie largă de experiențe și oportunități de a interacționa cu artiștii și munca lor. Suntem determinați să oferim un spațiu primitor și incluziv pentru a explora și aprecia forme diverse de artă. De altfel, credem că oricine poate fi un creator de experiențe, iar artiștii Săfițicuminți prezenți în cadrul festivalului sunt doar câteva exemple dintre posibilitățile (nelimitate) ale creativității.

Zonele de activitate în care ne dorim să inspirăm, să susținem și să cultivăm creativitate sunt ateliere și educație alternativă, evenimente, concerte, performance şi expoziții interactive care cuprind tematici sociale, artistice, culturale, ecologice şi terapeutice.

Puterea artei de a inspira, conecta și transforma se va resimți, din nou, cat se poate de pregnant în capitală – asta dacă sunteți cuminți și vă puneți un semn în calendar. Get ready!

BUCUREȘTI, 5-15 IUNIE 2025

Kraft Market
Ateliere, teatru, treasure hunt, mural.

Hidden the Social Space (https://www.instagram.com/hidden.thesocialspace/)
Expozitie, treasurehunt, workshop, teatru.

Institutul Goethe (https://www.instagram.com/goethe_institut_bucuresti/)
Deschiderea oficiala pe 5 iunie;

Tururi ghidate programate:

  • 7 iunie, de la 14:30;
  • 14 iunie, de la 14:30 si de la 16:00; (~ durata 1h)

Ateliere, expozitie.


Adam’s Coffee Bar and Bistro

Workshop, teatru, ateliere, mural.

Noua B.A.R. (https://www.instagram.com/noua.b.a.r/)
Ateliere.

Dumicat Bucharest (https://www.instagram.com/dumicat.bucharest/)
Atelier (Ciocarlica), treasure hunt.

ViceCream Romania (https://www.instagram.com/vicecreamromania/)
Expozitie.

Milu Café (https://www.instagram.com/milucafebucharest/)
Livepainting, expozitie, treasure hunt.

ALTRNTV (https://www.instagram.com/altrntvshop/)
Atelier, buildinghunt Aiciastat.

J’ai Bistrot (https://www.instagram.com/jaibistrotb/)
Mural, atelier.

SIBIU, 18-22 IUNIE 2025

Racolaj
https://www.instagram.com/racolaj/

Atelier stanografie atelier de tags ateler colaj rapid 5 min;
Atelier desen intiutiv pe muzica tribala;
Atelier ceramica atelier scriere automata;
Atelier upcycling atelier de film, cu un regizor;
Atelier brainstorming de stickere cu impact social (lipit prin oras dupa) atelier starea de a picta, prototipare legat de stare;
Atelier serigrafie;

Atelier foto alb-negru;
Pop-up gallery cu artistii din Bucuresti in Eventul de swapping;
Schimb de stickere.


𝐏𝐚𝐫𝐭𝐞𝐧𝐞𝐫𝐢
Aici a Stat

https://www.facebook.com/aiciastat

https://www.facebook.com/kaustikproductie
Custom Stickers
https://www.instagram.com/custom_stickers.ro/
FavrSnacks
https://www.instagram.com/favr.snacks/
WACOM Romania
https://www.instagram.com/wacomromania/
Goethe Institut Bucuresti
https://www.instagram.com/goethe_institut_bucuresti/
Magazinulcusepci
https://www.instagram.com/magazinul_cu_sepci/
Dissproof
https://www.instagram.com/dissproof_embroidery/
Goveggie
https://www.instagram.com/goveggie.ro/
F64
https://www.instagram.com/f64studio/
Graceonaplate
https://www.instagram.com/grace_on_a_plate/
HeadDistribution
https://www.instagram.com/headdistribution/


𝐏𝐚𝐫𝐭𝐞𝐧𝐞𝐫𝐢 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐚 – 𝐁𝐮𝐜𝐮𝐫𝐞ș𝐭𝐢
Aici a stat
https://www.instagram.com/aiciastat/
Bucharest Collage Collective
https://www.instagram.com/bucharest.collage.collective/
Atoma Art Community
https://www.facebook.com/cenaclulatoma
Cartierul Creativ
https://www.facebook.com/cartierulcreativ
Celula de arta
https://www.instagram.com/celuladearta/
Change it Up
https://www.instagram.com/changeitup.magazine/
en.Life News
https://en.life/
IQads
https://www.facebook.com/IQads
Mezomorf
https://www.instagram.com/mezomorf.ro/
Modernism
https://www.facebook.com/modernism.ro
Munteanu Recomandă
https://www.facebook.com/MunteanuRecomanda
Radio Romania Actualități
https://www.instagram.com/radio.romania.actualitati/
Revista Golan
https://www.facebook.com/revistagolan
TeenPress
https://www.facebook.com/teenpress

Posted by Ana in București, Contemporane, 0 comments

Vânătoare de comori arhitecturale #Aiciastat pe Strada Armenească – 25 mai 2025

Asociația culturală “Aici a stat” vă invită alături de Centrul Cultural Armean în cadrul Festivalului Strada Armenească la o vânătoare de comori arhitecturale în cartierul evreiesc, un culoar urbanistic cu arhitectură și povești extrem de interesante, pe 25 mai 2025 la ora 16:30.

Vânătoare de comori arhitecturale, generaționale, povești scrise în tencuieli și pe asfalt. Vânătoarea de comori #Aiciastat vă va ajuta să priviți altfel clădirile pe lângă care treceți și să le decriptați misterul prin propriul limbaj. Ca să ne respectăm orașul, trebuie să îi înțelegem istoria, să îi aflăm poveștile, să îi iertăm greșelile. Nu intervenim asupra fondului construit, strada, casele și decorațiunile lor sunt chiar… comorile propriu-zise, iar voi veți fi niște fini observatori.

Vânătoarea de comori va începe la ora 16:30 în fața Centrului Cultural Armean (Strada Armenască nr. 13). Veți primi indicii și veți porni la explorat timp de 60 de minute acest fragment de oraș interesant ce ne îmbie la antropologie urbană. După explorare vă așteptăm înapoi în fața Centrului Cultural Armean să validăm descoperirile voastre.  Primele echipe care ajung înapoi la punctul de întâlnire cu toate indiciile descoperite vor primi premii-surpriză. 

Vânătoarea de comori se poate desfășura individual sau pe echipe de până la 5 persoane, în limita locurilor disponibile. Prin această vânătoare de comori veți descoperi câte ceva din farmecul străzii, cine a locuit acolo, căror stiluri arhitecturale aparțin clădirile pe care le vedeți și alte surprize. Cu această ocazie veți reuși să priviți cu alți ochi clădirile și elementele arhitecturale pe lângă care treceți.

Participarea la vânătoarea de comori arhitecturale se face în baza achitării a 50 lei/ persoană ca donație în contul Asociației culturale Aici A Stat, IBAN: RO65INGB0000999911589980, ING Bank. Copiii până în 12 ani pot participa alături de părinții lor în mod gratuit.

Prin participarea la acest eveniment sunteți de acord cu procesarea informațiilor cu caracter personal, conform GDPR. La eveniment se va înregistra material audio-video cu participanții la vânătoarea de comori.

Pentru a participa vă puteți înscrie prin formularul de înscriere, disponibil mai jos, iar participarea vă va fi validată prin email.

După completarea formularului de înscriere, prin email vi se va transmite confirmarea la participare.

Evenimentul poate suferi modificări în funcție de prognoza meteo. Vom publica orice modificări intervenite pe parcurs. Vă mulțumim!

Posted by Ana in București, Case, Case memoriale, Evenimente, 0 comments
Load more