Forumul Artelor Vizuale, în parteneriat cu Archeology of Photography Foundation (FAF), anunță a doua expoziție internațională a proiectului „Libertate. Corp. Rezistență.”, o inițiativă culturală gândită să promoveze arta contemporană românească în Polonia și Bulgaria, având ca punct de plecare investigarea prin resurse artistice a schimbărilor majore produse în societatea și în scena artistică românească după Revoluția din Decembrie 1989.
A doua etapă a proiectului demarează cu vernisajul de pe 5 septembrie, care va avea loc la Galeria Fundației Archaeology of Photography, începând cu ora 18:00, în sediul de pe str. Andersa 13, Varșovia 00-159. Expoziția itinerată deja în cadrul Festivalului de Artă Contemporană „BUNA” din Varna, Bulgaria, va prezenta sub o nouă formulă lucrările artiștilor Dan Perjovschi, Lia Perjovschi, Cristina Irian, Alexandra Dumitrescu, Dragoș Dogioiu, Emil Cristian Ghiță și Raluca Paraschiv, curatoriate de Raluca Oancea și de Weronika Kobylińska.
Din programul evenimentului face parte o scurtă prezentare curatorială introductivă care va avea loc pe 5 septembrie în cadrul vernisajului, pe 6 septembrie de la ora 18:00 Lia Perjovschi va susține un artist talk. Discuția va fi apoi continuată de Raluca Paraschiv și Raluca Oancea, care vor prezenta și puncta concluziile dezbaterii legate de importanța cercetării arhivelor în cadrul extins al proiectului. Pe 11 septembrie va avea loc finisajul expoziției și de la ora 18:00 se vor prezenta concluziile de final ale proiectului, plecând de la dialogul artistic și curatorial desfășurat pe durata implementării.
Tema centrală care reunește expoziția de grup constă într-o analiză a schimbărilor în corpul politic, social, artistic, realizată și cu ajutorul arhivelor de fotografie (publice sau personale), cu scopul de a evalua critic istoria recentă. Acest demers a fost inițiat odată cu crearea bazei de date online „Arhivele Litoralului” de către Forumul Artelor Vizuale și consolidat de-a lungul dialogului și al cercetărilor artistice întreprinse deja în prima etapă a proiectului.
Accentul expoziției cade pe schimbările apărute la nivelul corpului politic, social, artistic și biologic, declanșate de Revoluția din Decembrie 1989. Expoziția de la Galeria Fundației Archaeology of Photography Galeria Fundației Archaeology of Photography va prezenta o formulă de panotare gândită de binomul curatorial format din Raluca Oancea și de Weronika Kobylińska pentru a evidenția tema libertății în contextul asocierii dintre corp și libertate. Lucrările propuse subliniază legătura dintre corp și libertate, în care corpul devine o puternică armă pentru cucerirea libertății – fie ea politică, de exprimare sau de gen.
Conceptul de libertate este asociat și cu ideea de „chemare”, ce poartă semnificații socio-politice sau metafizice, de la „chemarea” așteptată de români în regimul ceaușist pentru a putea părăsi granițele țării, până la explorarea artistică și antropologică, în care participanții explică sensul personal pe care îl atribuie acestui concept.
Proiectul este cofinanțat de către Institutul Cultural Român, prin Programul Cantemir.
Co-organizatori: Archeology of Photography Foundation, Foundation BUNA
Parteneri: Centrul Ceh București, Creative Experiences, Is This Art? Photography Art Gallery Bucharest
Parteneri media: Agenţia Naţională de Presă AGERPRES, Uniunea Artiștilor Plastici din România (UAP), Revista Arta, Propagarta, Radio România Internațional (RRI)
Dr. Weronika Kobylińska este istoric de artă, curator, specializată în arta modernă și contemporană, cu un interes concentrat asupra fotografiei și a practicilor intermedia. Este asistent universitar la Facultatea de Cinematografie a Școlii Naționale de Film, Televiziune și Teatru Leon Schiller din Łódź și ocupă funcția de Președinte al Fundației Arheologia Fotografiei. Anterior, a lucrat la Institutul de Istoria Artei al Universității din Varșovia și la Academia de Arte Frumoase din Varșovia. De asemenea, a contribuit în calitate de profesor invitat la Centrul Aleksander Brückner pentru Studii Poloneze și a susținut conferințe la Asociația Poloneză a Fotografilor de Artă și la Universitatea Tehnică din Varșovia.
Dr. Raluca Oancea (Nestor) este membră a Asociației Internaționale a Criticilor de Artă (AICA) și a Rețelei Europene pentru Studii Cinematografice și Media (NECS). Este lector la Universitatea Națională de Arte din București, unde predă Estetică și Arta Noilor Media. Deține o diplomă de licență în Informatică și una în Filosofia Culturii, împreună cu un master în Arte Vizuale și un doctorat, cu tema ,,Arta noilor media: Conturarea unei noi estetici”, în care examinează conexiunea dintre noile media și arta contemporană, prezența categoriilor estetice clasice și noi în domeniul fotografiei, cinematografiei și artei noilor media.
Asociația Forumul Artelor Vizuale (FAV) este o organizație dedicată protejării patrimoniului cultural național, material, precum și imaterial.. FAV organizează proiecte și susține inițiative culturale în spații alternative și în comunități mai puțin dezvoltate, adresându-se tuturor categoriilor de public. FAV susține și promovează producția artistică contemporană, facilitând mobilitatea și expunerea tinerilor artiști prin creare de oportunități pentru aceștia în sfera publică. Activitățile organizației presupun și o dimensiune ecologică, implicând comunitățile locale în acțiuni legate de problemele de mediu, dezbateri și proiecții de filme documentare educative.
Archeology of Photography Foundation (FAF) se ocupă de conservarea patrimoniului fotografic polonez, gestionând arhivele a șaptesprezece artiști renumiți. FAF digitalizează și arhivează colecții, organizează expoziții, ateliere și conferințe și publică lucrări academice și volume fotografice. Scopul său este de a conecta artiștii contemporani cu arhivele istorice, oferind perspective noi asupra fotografiei. Activitatea FAF a fost recunoscută de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național Polonez și a fost prezentată la Centre Pompidou, Musée de l’Elysée și PhotoEspaña. Publicația „Wojciech Zamecznik: Foto-grafie” a câștigat premiul pentru cel mai bun catalog la The Paris Photo-Aperture Foundation PhotoBook Awards în 2016.
Acest proiect este cofinanțat de Institutul Cultural Român, prin Programul Cantemir – program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. Institutul Cultural Român nu este responsabil de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.